Tutkimusaineisto ja -menetelmä
Tutkimukseni ydinaineiston muodostaa
Helsingin Sanomien ja The New York Timesin Etelä-Afrikkaa ja
Brasiliaa koskeva ulkomaanuutisointi näiden Etelän maiden valmistautuessa jalkapallon
maailmanmestaruuskisoihin. Etelä-Afrikka-aineistoni keskittyy aikavälille 1.1.2006–31.12.2010, huipentuen vuoden 2010 kisoihin, ja Brasilia-aineistoni aikavälille 1.1.2010–31.12.2014, huipentuen vuoden 2014 kisoihin. Huomioin sekä paperi-
että verkkoversioissa julkaistut artikkelit. Pääpaino on uutisartikkeleissa,
mutta analyysiini sisältyy myös jonkin verran pääkirjoituksia, kolumneja ja
blogikirjoituksia. Koska NY Timesin kokonaistuotanto on
huomattavasti HS:n tuotantoa
laajempi, aineistooni sisältyy enemmän NY
Timesin kuin HS:n artikkeleita.
Ja koska HS:n Brasiliaa koskeva
tuotanto on huomattavasti laajempi kuin HS:n
Etelä-Afrikka-tuotanto, aineistoni sisältää enemmän HS:n Brasiliaa kuin HS:n Etelä-Afrikkaa
koskevia uutisartikkeleita.[1]
Aineistoni on siis koottu ositetun
otannan periaatteella. The NY Timesin
aineisto käsittää kokonaisuudessaan 260 artikkelia (Etelä-Afrikka 130, Brasilia
130) ja HS:n aineisto yhteensä 102
artikkelia (Etelä-Afrikka 30, Brasilia 72). Lisäksi olen huomioinut sen, että NY Timesilla oli
molemmissa Etelän kohteissa pysyvät kirjeenvaihtajat läpi analysoidun
ajanjakson ja HS:llä ei. Tutkimukseni
kuitenkin osoitti, että HS ”pärjäsi” NY Timesille hyvin, niin näkökulmien
määrässä kuin syvällisyydessä, rajallisemmista resursseistaan riippumatta. Tutkimukseni
perusteella väitänkin, että suuret resurssit eivät välttämättä korreloi
näkökulmien laajuuden ja määrän kanssa; moninäkökulmaista ja syvällistä
ulkomaanuutisointia on mahdollista toteuttaa myös etäältä. Brasilialaisten
kansalaisten näkökulmat ja niiden syvyys korostuvat kuitenkin ainutlaatuisella
tavalla HS:n Brasilia-kirjeenvaihtajuuden
aikana.
NY Timesin ja HS:n systemaattisesti
kootun aineiston ohella olen tutkinut, miten näissä uutisvälineissä käytettyjä näkökulmia
on täydennetty muissa yhdysvaltalaisissa ja suomalaisissa uutisvälineissä. Näistä
uutisvälineistä merkittävimmät ovat Yhdysvalloissa CNN, the Wall Street Journal
ja Time, sekä vastaavasti Suomessa Yle,
Taloussanomat ja Suomen Kuvalehti.[2]
Esimerkiksi analysoidessani NY Timesin ja HS:n uutisointia, joka liittyy slummien ”puhdistamiseen” Rio de
Janeirossa, olen käyttänyt näitä tarkentavia hakusanoja tarkastellakseni, missä
määrin NY Timesin ja HS:n näissä uutisissa käyttämät
näkökulmat ovat samankaltaisia ja -laajuisia tai erilaisia kuin muiden
uutisvälineiden näitä samoja aiheita koskevassa tuotannossa.
Työssäni uutiskehys käsitetään
yksinkertaisesti Gaye Tuchmanin (1978) määritelmän perusteella: uutiset ovat
ikkuna maailmaan. Näiden ikkunoiden kehys voi olla suuri tai pieni, himmeä tai
läpinäkyvä – näkymä riippuu myös siitä, mistä kulmasta todellisuutta katsotaan.
Menetelmäni avulla mittaan uutiskehysten suhteellista kokoa ja sävyä: näkyykö
uutisikkunan takana myrskyä, auringonpaistetta vai molempia ja kuinka laajoja
ja läpinäkyviä nämä uutisikkunat kulloinkin ovat. Keskeinen kysymys on myös,
mihin instituutioihin ”myrskyisät” tai ”aurinkoiset” näkymät tarkalleen ottaen
viittaavat eri uutisaiheiden yhteydessä ja miten myönteistä uutisointi keskimäärin
on.
Mittasin yhteensä seitsemän eri
uutiskehyksen suhteellista kokoa ja positiivisuutta. Kehykset on tunnistettu ja
määritelty paitsi tutkimusaineistoni, myös muiden tutkijoiden havaintojen ja
tutkimuskirjallisuuden perusteella. Nämä
kehykset ovat englanniksi ilmaistuna Attribution
of Responsibility, Human Interest, Conflict and Peace, Social and Economic Impact,
Credibility, Exoticism ja World Order. Olen kehittänyt
kuusi “määritelmää” kunkin kehyksen eri ulottuvuuksien tunnistamiseksi
uutisartikkeleissa. Kolme näistä auttaa tunnistamaan kehysten positiivisia ja
kolme negatiivisia ulottuvuuksia. Esimerkiksi yksi Responsibility-kehyksen negatiivisista ulottuvuuksista kuvaa jonkin
instituution haluttomuutta puuttua uutistekstissä esitettyyn ongelmaan.
Vastaava positiivinen ulottuvuus kuvaa jonkin instituution pyrkimystä ratkaista
uutistekstissä esitetty ongelma. Toinen esimerkki: yksi Credibility-kehyksen negatiivisista ulottuvuuksista kuvaa Globaalin
Etelän maan kyvyttömyyttä suoriutua jostakin haasteesta vaikeiden olosuhteiden,
kuten köyhyyden tai korruption vuoksi. Vastaava positiivinen ulottuvuus kuvaa
Etelän maan kyvykkyyttä suoriutua jostakin haasteesta näistä vaikeuksista
huolimatta. Nämä eri kehysten eri ulottuvuudet menevät myös päällekkäin, ja
näin pystyin mittaamaan paitsi uutisikkunoiden laajuutta, myös erilaisia tapoja
yhdistellä niitä.
Laskin jokaisen uutiskehyksen suhteellisen
”koon” eli laajuuden artikkelitasolla summaamalla yhteen kaikkien sen artikkelissa
esiintyvien ulottuvuuksien sanamäärän suhteessa artikkelin kokonaissanamäärään.
Esimerkiksi jos artikkelissa on yhteensä 920 sanaa, ja Responsibility-kehyksen ulottuvuuksien yhteenlaskettu summa on 630
sanaa, kehys kattaa artikkelista yhteensä 68,5 %. Lisäksi laskin kehykseen
kuuluvien positiivisten ulottuvuuksien määrän suhteessa kehyksen kokoon. Jos
positiivisten ulottuvuuksien yhteenlaskettu sanamäärä em. esimerkkitapauksessa
on vaikkapa 250, kehys on täten 39,7-prosenttisesti positiivinen. Lopulta laskin
jokaisen kehyksen keskiarvoisen koon ja positiivisuuden. Tällä tavalla pystyin
vertailemaan uutiskehysten kokojen ja sävyjen vaihtelevuutta eri alueisiin ja aiheisiin
liittyvissä uutisissa eri aikoina.
Lisäksi tutkin sitä, kuka kehystää
uutisia ja kuinka paljon, eli kuka on kehysten positiivisten ja negatiivisten
dimensioiden ”takana”. Pyrkimys oli siis käsittää, kuinka paljon tilaa eri Etelän
instituutiot saavat suhteessa eurooppalaisten ja yhdysvaltalaisten instituutioiden
ääniin suomalaisissa ja yhdysvaltalaisissa uutisissa ja miten nämä eri tahot
kehystävät Etelän eri todellisuuksia. Laskin eri instituutioiden volyymin
samalla tavalla kuin kehysten suhteellisen koon uutisartikkelin tasolla: ensin
laskin kuinka monen sanan verran kutakin instituutiota on siteerattu kussakin artikkelissa,
ja sitten suhteutin tämän sanamäärän artikkelin kokonaissanamäärään. Esimerkiksi
jos artikkelissa on 650 sanaa, ja eteläafrikkalaiset tutkijat ovat saaneet
puhua 120 sanan verran, eteläafrikkalaisen akateemisen kentän volyymi on 18,5 %
artikkelin kokonaispituudesta. Laskin volyymin myös suhteessa
”siteeraustilaan”. Kuten kehysanalyysissa, laskin kaikista tuloksista myös
keskiarvon. Lisäksi tutkin, mitä instituutiota kehystäminen milloinkin koskee
ja kuinka monella sanalla. Näin pystyin myös systemaattisesti selvittämään,
kuinka paljon mihinkin pohjoiseen ja eteläiseen instituutioon kohdistuu
positiivista ja negatiivista huomiota ja kenen toimesta.
[1] Tutkimusta
suunnitellessani ja rahoitusta hakiessani (vuosina 2011–2013) en tiennyt, että HS lähettäisi kiertävän kirjeenvaihtajan
Johannesburgiin vuodeksi 2015. Täten minun oli valitettavasti mahdotonta
sisällyttää tätä vuoden 2015 uutisointia tutkimukseeni. Jatkotutkimuksessani
pyrin soveltamaan menetelmääni laajempaan HS:n
ja NY Timesin tuottamaan, ns.
kehittyviä maita koskevaan uutisaineistoon, vuoden 2015
Etelä-Afrikka-uutisointi mukaan lukien.
[2] CNN:n ja Ylen
tuotannosta pääasiassa uutisartikkelit; olen analysoinut myös uutisvideoita,
mutta menetelmäni ei toistaiseksi salli näkökulmien laajuuden mittaamista
videoissa samalla tarkkuudella kuin kirjallisessa tuotannossa.
Kommentit
Lähetä kommentti